Історія Motorola: чому розвалилася компанія, що випустила перший пейджер і комерційний мобільний телефон
Оглядач vc.ru вивчив історію компанії Motorola, яка починала як лідер у сфері електронної техніки та телекомунікацій, запровадила багато нововведень, але через прорахунки керівництва втратила позиції та була поділена на Motorola Solutions та Motorola Mobility.
Компанія Motorola вже практично припинила своє самостійне існування: одна її частина зараз входить до Lenovo, а інша, що спеціалізується на телекомунікаціях, активно розпродає свої підрозділи. Проте вплив Motorola на розвиток промисловості складно переоцінити. Компанія ввела безліч інновацій, починаючи з автомобільних радіоприймачів і закінчуючи мобільним зв'язком. Початковим успіхом Motorola багато в чому завдячує засновнику та багаторічному голові компанії Полу Галвіну.
Ранні роки Пола Галвіна. Створення Galvin Manufacturing
Майбутній засновник компанії народився 1895 року в місті Гарвард. Підлога з дитинства різними способами намагалася заробити, у тому числі торгувала бутербродами та морозивом. Зустрічається інформація, що Галвін робив це на вокзалі та без відповідної ліцензії, тож йому доводилося ховатися від уповноважених органів. Щоправда, у результаті начальник станції змирився з заповзятливим хлопчиськом, і Пол продовжив займатися своїм бізнесом.
1914 року Галвін служив в армії артилеристом. Є інформація, що він брав участь у Першій світовій війні у складі сил США. Після повернення Галвін закінчив технологічний факультет в Іллінойсі, причому під час навчання перебував у студентському братстві Phi Kappa Theta. За однією з версій, навчання передувало військовій службі.
У 1920 році Пол знайшов роботу на заводі Чикаго, що випускав акумулятори. Більшість дослідників вважають, що Полу було нецікаво працювати за наймом – його більше приваблювала думка створити власний бізнес. Вже через рік він разом зі шкільним другом створив компанію, яка виготовляє акумулятори та батареї. Фірма проіснувала лише два роки, після чого була закрита урядом через несплату податків на велику суму.
Після першої невдачі Галвін не здався і через три роки з тим самим другом почав будувати такий же бізнес. Компанія і цього разу закрилася: вона просто не могла витримати конкуренцію на ринку електроенергії, що розвивається. Бізнес протримався не більше двох років.
Але й це Галвіна не зупинило: він вирушив на аукціон, де розпродавалося майно його фірми, і за $750 викупив обладнання виробництва мережевих джерел харчування. До того ж у Пола залишилася технологія його друга - випрямляч струму, що дозволяє радіоприймачу працювати від електричної мережі.
1928 року Галвін заснував компанію Galvin Manufacturing, до якої приєднався його молодший брат Джозеф, який вклав у бізнес $565. До компанії запросили працювати п'ятьох людей. Так було започатковано компанію Motorola. Час заснування було обрано досить невдало: 1929 року почалася Велика депресія, і Пол знову опинився перед ризиком руйнування.
Тоді підприємець звернув увагу на ринок автомобільних радіоприймачів. Вони з'явилися нещодавно, і слухати їх під час руху було практично неможливо через перешкоди. Той, хто зміг би усунути цей дефект, мабуть, отримав би весь ринок.
Є легенда, що вийти на цей ринок запропонував не Галвін, а один із його інженерів.Глава компанії на це відповів, що радіо для автомобіля навряд чи дозволять, адже зайві звуки заважатимуть водію. Але потім йому трапилося оголошення про продаж звичайного радіо, переробленого під автомобільний, за $250 — це була чи не третина вартості самої машини. Пол зрозумів, що його співробітник мав рацію, і відразу звелів почати розробку.
Перший радіоприймач під брендом Motorola був готовий вже 1930 року. Про походження назви компанії є кілька версій. За однією з них, Галвін об'єднав слова motion та Victrola – це була марка популярного приймача. Інший, замість motion він використав motor. Є і третій варіант - поєднання слова motor і суфікса ola, який тоді було прийнято використовувати для звукового обладнання.
Радіоприймач коштував всього $110, чим вже вигідно відрізнявся від конкурентів. Галвін збирався подати розробку на з'їзді підприємців зі своєї галузі. Терміни підтискали, і команді доводилося працювати в екстреному режимі, без можливості все перевірити ще раз. Допрацьовували механізм уже дорогою, але Галвіну пощастило: інженери попрацювали на славу. Демонстрація, схоже, пройшла успішно і компанія отримала перші замовлення.
Не все йшло гладко: зустрічається історія, що один із перших власників радіо Motorola ледве встиг сховатися за рогом, як воно спалахнуло в салоні його машини. Проблеми вивчалися та усувалися.
Галвін створював власну мережу продавців та паралельно вкладав гроші в рекламу: розміщував оголошення в газетах, платив за білборди. Приблизно в цей період компанія здійснила революцію у сфері радіо, просто покращуючи вже існуючі технології, наприклад, першою впровадила кнопки для налаштування радіоприймача.
Тим часом Галвіна зацікавило виробництво поліцейських рацій і він сформував у компанії відповідний відділ. Розробки були готові до кінця 1930-х років. Тоді Галвін, подорожуючи Європою, зрозумів, що насувається світова війна. Поки інші дивилися в майбутнє з тривогою, Пол, як і належить підприємцю, шукав нові способи заробити.
Вибрана ним ніша ідеально підходила для військових розробок. Рації тоді були незручними, а Галвін запропонував уряду проект польової портативної двосторонньої рації набагато легшої, ніж її попередниці.
Однією моделлю компанія не обмежилася. У 1940 році була представлена SCR-536, що отримала неформальну назву Handie-Talkie, перша рація, яку можна було носити в одній руці. Вона виглядала як велика телефонна трубка та важила 2,3 кілограма. Задля компактності довелося пожертвувати якістю і дальністю сигналу, тому збройні сили США спочатку не дуже зацікавилися SCR-536, але пізніше змінили свою думку.
У тому ж 1940 з'явилася SCR-300, що стала відомою як Walkie-Talkie. Це була раціональна рація вагою в 17,3 кілограма — зате з більшою дальністю і кращим сигналом, ніж у SCR-536. Американський уряд активно замовляв розробку, і Galvin Manufacturing зміцнила своє фінансове становище.
SCR-536 почали використовувати в армії 1941 року, а SCR-300 — 1943-го. Через те, що пізніше обе рації будуть називатися Walkie-Talkie, з'явилася плутанина в датах їх випуску: можна зустріти інформацію, що SCR-536 з'явилася в 1943 році.
Галвін розумів: заробляючи на війні, не можна забувати і про інші ринки. Заради військових потреб уряд США припинив випуск цивільних автомобілів.Щоб радіоприймачі для машин не лежали на складі, завдаючи компанії збитків, за вказівкою керівництва їх переробили у звичайні та випустили у продаж.
У 1947 році компанія була перейменована на Motorola за назвою своєї найпопулярнішої лінійки, і цього ж року в управлінні з'явилися нові люди, серед яких син Галвіна - Роберт. Довгий час управління над Motorola переходило «у спадок» від одного керівника до іншого. Це стосувалося не лише генеральних директорів, а й глав підрозділів. Звільнення важливого співробітника відбувалося практично безболісно, адже на зміну йому приходив рівний за рівнем фахівець.
Один із прикладів такої передачі влади — парафія Роберта Галвіна. У компанію він прийшов у 16 років, коли шукав роботу на літо. Як і будь-який рядовий співробітник Motorola, він розпочав кар'єру у відділі кадрів і пройшов усі необхідні процедури. За 16 років він від комірника з мінімальною ставкою та повним робочим днем виріс до президента компанії — і в міру просування вивчив усю структуру її роботи.
У статусі глави компанії Роберт Галвін почав запроваджувати свої правила. На його думку, керувати мала не одна людина, а рада з трьох співробітників, які могли б дивитися на ситуацію з різних боків. Така структура була у всіх ешелонах управління. Це дозволяло швидко замінити працівника, що пішов, і не боятися просувати здібних людей. Такий підхід часто критикували, але Галвін був задоволений.
Наприкінці 1940-х з'явився перший телевізор Motorola, названий Golden View. Тоді в США можна було придбати телевізор приблизно за $300. Галвін же поставив своїм інженерам ультиматум — зробити якісний пристрій не дорожчим за $180. Ті обурювалися, що проект буде глибоко збитковим, але виконали завдання.Це дозволило Motorola за пару місяців вийти на четверте місце з продажу телевізорів у країні.
Ринок автомобільних радіоприймачів Галвін не залишив поза увагою: він придбав збиткового виробника Detrola, який мав контракти з Ford. За договором після поглинання вони залишалися чинними, що відкривало перед Motorola приголомшливі перспективи. Компанія отримала можливість встановити свої радіоприймачі на 50% автомобілів Ford та Chrysler. У середині 1950-х вдалося домовитися ще й з American Motors: компанія зобов'язувалася встановлювати приймачі Motorola на всі свої автомобілі.
Через нові напрямки роботи керувати компанією ставало все важче, і Галвін був змушений розділити її на підрозділи: кожен з них отримав своїх розробників, маркетологів та виробництво. Цей підхід став чудовим прикладом децентралізованого управління. Ще одним починанням Галвіна стало створення фонду Motorola Foundation, який надавав підтримку найбільшим американським університетам.
У 1955 році компанія вийшла на ринок транзисторів. Підлога сумнівалася, що це варто робити, але син його переконав. Компанія не кинулася в нову нішу відразу - в ній просто з'явився відповідний відділ розробки. Після перших успіхів та клієнтів підрозділ було розширено, і відкрився завод в Аризоні.
В 1955 дизайнер з Чикаго Мортон Голдшолл створив знаменитий логотип Motorola у формі великої літери М.
Роберт Галвін на чолі Motorola. Інноваційні розробки компанії
В 1956 Пол Галвін залишив посаду голови компанії, призначивши на цю посаду свого сина Роберта. Річний прибуток компанії тоді становив $225 млн.
Цього ж року Motorola представила розробку, що стала відомою на весь світ, — пейджер (до речі, назва походить від слова «паж» чи «слуга»).Його активно купували для лікарень, щоб зробити ефективнішою роботу медперсоналу. Часто зустрічаються відомості, що принцип роботи пейджера винайшла не Motorola і поліція Детройта застосовувала його ще 1921 року.
1958 року компанія знайшла нову нішу. Космічна галузь США, що розвивалася, тоді потребувала якісного радіообладнання. Motorola, яка вже зайшла на ринок транзисторів, скористалася шансом і отримала контракти з NASA. Під час знаменитої висадки на Місяць, завдяки розробкам Motorola, мільйони глядачів на Землі почули голос Ніла Армстронга. Тоді ж, 1958 року, був представлений транзисторний приймач Montrac.
У 1960 році на ринок було випущено перший у світі бездротовий транзисторний телевізор Motorola Astronaut TV. Завдяки 19-дюймовому екрану та портативності він став хітом продажів. Вже за три роки компанія випустила один із перших прямокутних кінескопів.
У цей же період виробництво Motorola вийшло за межі США: було збудовано завод компанії в Мексиці. Motorola працювала вже у восьми країнах, у тому числі в Японії, звідки планувалося розпочати захоплення азійських ринків. У 1961 році компанія відкрила японський офіс, а в 1968 році запустила напрямок Motorola Semiconductor Japan, який виробляв напівпровідники та інтегральні схеми для місцевого ринку.
Подальші взаємини із японськими фірмами складалися по-різному. Здебільшого Motorola орієнтувалася створення спільних компаній. Крім того, японці охоче набували популярних розробок бренду: наприклад, у 1982 році Nippon Telegraph замовила Motorola партію пейджерів на $9 млн.
В 1988 завдяки японським технологіям Motorola запустила повністю автоматизований завод з виробництва пейджерів.На ньому було близько 27 машин та 12 осіб, які контролювали їхню діяльність.
Але повернемося у 1960-ті роки. 1962 року компанія випустила транзисторну портативну радіостанцію HT-200. Головними її перевагами стали порівняно невелика вага (приблизно 932 грами) та міцна конструкція. Паралельно йшли дослідження в інших сферах, готувалося обладнання NASA і проводилися розробки нових продуктів. У 1966 році був представлений найменший у світі портативний телевізійний приймач Tiny Tim TV. Для забезпечення його роботи потрібно чотири пальчикових батарейки.
У 1972 році була представлена мобільна система передачі даних MODAT - вона дозволяла відправляти та отримувати дані від водія автомобіля до комп'ютера і навпаки. Систему широко використовували поліцейські, компанії перевезень та інші інстанції, яким важливо оперативно передавати інформацію водіям. Тоді ж Motorola почала впроваджувати першу цифрову технологію шифрування голосу Digital Voice Protection (DVP) – вона швидко знайшла застосування у спецслужбах США.
У 1973 і 1974 роках Motorola випустила відразу два революційні пристрої: перший мобільний телефон і свій перший процесор. Телефон Motorola DynaTAC тоді існував ще у вигляді прототипу, і головним досягненням компанії вважалася телефонна розмова.
Першою моделлю, яка отримала схвалення відповідних органів і пущена в серійне виробництво, стала DynaTAC 8000X. Важила вона близько 800 грамів, а акумулятора вистачало на 30-45 хвилин розмови, після чого потрібно було провести 10-годинну зарядку.
Чим більше інженери зналися на можливостях нової технології, тим більше розуміли, які перспективи вона відкриває. Продажі моделі стартували у 1983 році, коштувала вона близько $4 тисяч.Через свої розміри телефон отримав прізвисько «цегла».
Повернемося до першого процесора компанії Motorola 6800. Його тактова частота становила 2 МГц, а в системі команд було 78 операцій. Він був випущений як конкурент розробкам Intel і став досить популярним. Деякі джерела називають Motorola 6800 першим процесором з індексним регістром.
Велику, ніж Motorola 6800, популярність отримав Motorola 68 000, що вийшов у 1979 році. Він цілком успішно конкурував з товарами Intel, його використовували в Macintosh і в багатьох комп'ютерах інших фірм. Щоправда, популярність у Apple зіграла з процесорами Motorola злий жарт. У війні персональних комп'ютерів перемогла, як відомо, компанія IBM, яка віддавала перевагу Intel. У результаті цей напрямок Motorola значно скоротив свою частку на ринку.
Компанія не обмежувалася технічними інноваціями: у 1974 році було запущено програму навчання співробітників та залучення їх до спільної розробки з колегами різних рівнів. Методику контролю якості та ретельне ставлення до розробки Motorola перейняла на японському ринку.
Motorola у 1980–1990-ті роки
У 1981 році було оголошено, що Motorola збирається досягти показника 99,99966% випуску продукції без дефектів або приблизно 3,4 дефекту на мільйон пристроїв. З цього виросла концепція «Шість сигм», створена одним із керівників Motorola Біллом Смітом. У концепції п'ять взаємопов'язаних кроків: визначення, зміна, аналіз, вдосконалення та контроль.
Для реалізації методики було створено спеціальну групу зі специфічним розподілом ролей. Лідер групи мав запускати процеси, надавати необхідні ресурси та контролювати роботи. Фахівець під ім'ям «Чорний пояс» керував проектною групою, інструктував її та навчав.У саму проектну групу входили навчені методиці фахівці різних галузей, які надавали всебічне сприяння.
Ефективність «Шести сигм» призвела до того, що в 1990-і роки її почали активно впроваджувати найбільші корпорації. страждала.
У Motorola було прийнято рішення скоротити лінійку споживчих брендів і замість цього зайнятися бездротовим зв'язком та комп'ютерами. Наприклад, було продано підрозділ Quasar, який випускав навіть телевізори.
1982 року Motorola зробила найбільше на той момент придбання — за $253 млн купила Four-Phase Systems, виробника комп'ютерів та терміналів, який також створював софт для своїх розробок. Компанія тоді перебувала не в кращому стані: зустрічається інформація, що більшість її продукції була Але Motorola була швидше зацікавлена у великій клієнтській базі Four-Phase Systems у сфері діловодства та розподіленої обробки. даних. Для входження на цей ринок трохи раніше була куплена Codex Corporation, яка займалася системами передачі даних.
Поєднавши ці придбання і додавши свої можливості у виробництві напівпровідників, керівництво Motorola сподівалося створити мобільну систему для обробки даних.
У 1989 році був представлений перший компактний мобільний телефон Motorola MicroTAC 9800X з деталлю, без якої складно уявити сучасні мобільні телефони, — дисплеєм.Ціна пристрою становила майже $3,5 тисяч.
MicroTAC вже вміщався в кишеню і був, по суті, першим розкладачем, хоча в нього був фліп. Першою справжньою розкладачею можна вважати телефон Motorola StarTAC, що вийшов у 1996 році. У будь-якому випадку на цьому ринку компанія лідирувала більшу частину 1990-х років.
Аудиторія компанії скорочувалася через появу сильних конкурентів: ще на початку 1990-х років на роль головного інноватора стала претендувати Nokia. Втім, Motorola не зупинялася на досягнутому, нехай часом і припускалася серйозних помилок. Наприкінці 1980-х її фахівці вирішили запропонувати щось нове — всесвітній супутниковий оператор. Планувалося запустити на орбіту 77 супутників, які завдяки близькому прихильності до Землі мали забезпечити порівняно невеликий для цієї категорії розмір телефону та відсутність проблем зі зв'язком.
У 1991 році спеціально для проекту була створена компанія Iridium LLC, яку Motorola інвестувала близько $400 млн в обмін на 25% компанії. Решту грошей збирали всім світом: за підрахунками, для успішного запуску потрібно було понад $5 млрд. Згідно з контрактом запуском супутників, розробкою технологій та сервісним обслуговуванням займалася Motorola. Перед глобальним стартом у 1998 році почалася велика рекламна кампанія, яка коштувала майже $200 млн.
Поки в компанії йшла розробка, збирали інвестиції та обирали керівництво, стільникові оператори нарощували аудиторію. Генеральний директор Iridium Едвард Стайано, який до того 25 років пропрацював у Motorola, продовжував розголошувати про підкорення ринку, обіцяючи 500 тисяч абонентів до кінця першого року роботи.
Старт було дано першого листопада 1998 року.Йому передувала вродлива церемонія за участю Альберта Гора, на той момент віце-президента США. Гор поговорив телефоном за допомогою Iridium, і всі налаштувалися на глобальне підкорення ринку.
Очікування не справдилися: за шість місяців кількість абонентів замість рекорду поставило антирекорд — лише 10 тисяч людей, і це при тому, що про розробку знало півсвіту. На глибоко збитковій компанії висіло кілька кредитів, а до того ж було допущено цілу низку недоробок: наприклад, у будівлях і автомобілях, що рухаються, зв'язок був жахливим або взагалі був відсутній.
Позиціювання розробки як підмоги для бізнесменів, топ-менеджерів та мандрівників не виправдало себе. Коли проект тільки зароджувався, цей напрямок виглядав пріоритетним, тому що цільові клієнти часто опинялися в зонах, де стільникового зв'язку не було або вона погано працювала.
Ось тільки за час розробки та запуску супутників ситуація змінилася. Якість стільникового зв'язку стала набагато вищою, і вона вже підкорила Європу та США, поступово заходячи до менш розвинених країн. У Iridium зв'язок був поганий, а великі недосконалі телефони розлякали потенційних абонентів. Крім того, послуга була досить дорогою.
Замість 77 супутників було запущено 66, а загальна аудиторія досягла максимум 50 тисяч осіб (деякі джерела говорять про 20-30 тисяч). Наприкінці 1999 року компанія оголосила себе банкрутом. Motorola забезпечувала її існування до 2000 року, коли планувалося остаточне закриття проекту. До цього не дійшло: було створено нову компанію Iridium Satellite LLC, яка викупила все, що залишилося від попередниці, та почала працювати з Пентагоном.
Не все в 1990-і роки виглядало так сумно - насправді Motorola тим часом процвітала.Вона контролювала 85% світових продажів пейджерів, випускаючи їх у різних версіях та моделях. Зростання продажів тривало і завдяки виходу ринку Східної Європи, де пейджери були новим популярним явищем. Компанія заходила на ринок країн Азії, де вже мала непогані позиції, і відкрила два заводи у Китаї.
1997 року Motorola очолив Крістофер Галвін, син Роберта. Його батько пішов із компанії ще у 1986 році, після чого її очолювали спочатку Джордж Фішер, а після Гері Тукер. При них компанія була в хорошому стані, тому особливих нарікань до їхньої роботи не було, хоча та ж Iridium — їхнє спільне дітище. Та й за Тукера компанія стала втрачати інноваційність і частку на ринку стільникових телефонів.
Враховуючи особливу структуру управління Motorola, трійця Фішер, Тукер та Галвін працювала спільно, поки на чолі не залишився один Крістофер Галвін. Як і його батько, Галвін пропрацював у компанії тривалий час. Він спеціалізувався на маркетингу та рекламі, що було непогано: вважалося, що компанії потрібно активніше працювати у цій сфері.
Саме за Крістофера компанія провалилася з Iridium (хоча і не можна назвати його єдиним винуватцем) і втратила лідерство на ринку мобільних телефонів. Ускладнила ситуацію назріла криза доткомів, але Motorola змогла її пережити. Для цього довелося пройти через реструктуризацію та закриття неприбуткових напрямків, а також скоротити штат. Взагалі, реструктуризація наприкінці 1990-х і на початку 2000-х років була в Motorola частим явищем.
Компанія продовжувала орієнтуватися на децентралізацію, але тепер вона замість користі почала ускладнювати ситуацію. Керівники Motorola бачили, що віддали лідерство Nokia, але погано розуміли, що з цим робити.Третім учасником гонки була компанія Samsung, яка не гребувала копіювання та підкорювала азіатський ринок.
Після збиткового 2001 року на Галвіна накинулась рада директорів. Він пообіцяв, що ситуація покращиться, коли закінчаться заплановані зміни, але у 2002 році ситуація не змінилася. Motorola на той час мала оригінальні розробки, але моделей телефонів, які їх втілювали, було занадто мало. Директор з маркетингу Джефрі Фрост вважав, що без розширення лінійки складно буде досягти значних результатів. Він запропонував раді директорів та Галвінові концепцію, побудовану на випуску вузьконішових продуктів.
Галвін зарекомендував себе як людина, яка прагнула повернути компанію до витоків. У його розумінні це означало зосередитись на розмовній функції та якості зв'язку, адже саме для цього і був придуманий телефон.
Тим часом у Nokia ще наприкінці 1990-х років зрозуміли, що стільникові телефони стають важливою частиною життя людей і мають більше різноманітних функцій. Фінська компанія підтримувала впровадження нових технологій, розширювала лінійку і обганяла Motorola стратегічно, хоча за дизайном деякі її моделі поступалися конкуренту.
Галвін погодився на план Фроста, і в таємній атмосфері почалася розробка телефону RAZR V3, який замислювався просто як іміджева модель.
Що таке марка країни? Рейтинг усіх країн з національного брендингу 2022
Бренд країни чи інакше «національний брендинг» - це вимір рівня репутації держави на світовій арені. У 2022 році у дослідженні брало участь 60 держав.Репутація країни розраховувалася на результати опитування 20 тисяч осіб, які оцінювали такі параметри держави, як культура, експорт, туризм, інвестиції та імміграція, влада, люди.
Культура – у цьому критерії оцінюється культурна спадщина, яку залишила країна за минулий рік.
Експорт – репутація країни з точки зору експорту. та техніки і чи вважається вона інноваційною у національних та глобальних масштабах.
Туризм - респонденти оцінюють туристичну привабливість країни за трьома основними напрямками: природна краса, історичні будівлі та пам'ятники, а також жвавість міського життя та визначні пам'ятки. прикметниками, як «романтичний», «духовний» чи "стресовий".
Інвестиції та імміграція – оцінюється репутацією економічного процвітання країни, рівності можливостей і тим, чи вона сприймається як місце з високою якістю життя.
Влада – оцінюється компетентність та чесність уряду, його ставлення до громадян та повага до їхніх прав, а також глобальна поведінка в галузях міжнародного миру та безпеки, охорони навколишнього середовища та скорочення бідності у світі. Респонденти також обирають один прикметник із наданого списку, який найкраще описує їхнє сприйняття уряду кожної країни.
Люди - оцінка дружелюбності нації вимірюється тим, чи респонденти почуватимуться бажаними гостями під час відвідин країни. Крім того, оцінюється привабливість людей на особистому рівні – хотіли б респонденти мати близького друга з цієї країни, а також людські ресурси на професійному рівні – наскільки респонденти були б готові найняти висококваліфікованого фахівця з цієї країни. Опитаних також просять вибрати прикметники зі списку, щоб описати переважні враження, які склалися про людей у кожній країні.
Ключові моменти рейтингу національного брендингу 2022
• Німеччина посіла 1 місце рейтингу, ставши країною з найсильнішим національним брендом протягом останніх 6 років
• Росія за рік опустилася на 31 сходинку рейтингу, увійшовши до трійки найгірших національних брендів
• Великобританія вперше за всю історію рейтингу вибула з п'ятірки найкращих країн
• Склад топ-10 країн із найкращою репутацією не змінився порівняно з 2021 роком
Повний список країн та територій рейтингу національного брендингу 2022
Чому Німеччина перемагає 6 років поспіль
Німеччина займає перше місце в Індексі національних брендів восьмий раз загалом і шостий рік поспіль. Їй належало перше місце у рейтингу у 2008, 2014, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, а тепер і у 2022 році.
Сила репутації Німеччини визначається високими індексами експорту, імміграції та інвестицій та культури. 2022 року респонденти позитивно відгукувалися про імідж товарів, вироблених у Німеччині, про можливості працевлаштування в країні, про німецький спорт і про привабливість інвестицій у німецький бізнес — за всіма цими критеріями країна посідає перше місце.
Генеральний директор Ipsos Бен Пейдж дав коментар про перемогу Німеччини в рейтингу бренду країн 2022 року. За його словами, стабільність є запорукою бездоганної репутації Німеччини:
«Результати цього року нагадують нам, що хаос завдає шкоди репутації країн, а стабільність винагороджується. Якщо для когось Німеччина є нецікавою країною, то загалом вона знову залишається номером один у світі. За часів невизначеності, сила – у передбачуваності».
Чому бренд Росії обрушився
2021 року Росія посідала 27 місце рейтингу брендів країн. Найсильнішими сторонами репутації Росії були розділи «Культура», «Експорт» і «Туризм». Однак у 2022 році в Росії спостерігається різке зниження в усіх напрямках. 58 місце Росії пояснюється зниженням індексів влади, імміграції та інвестицій та громадян. Основних збитків бренду завдано в контексті глобального миру та безпеки, а також за готовністю працювати і жити в Росії протягом значного періоду часу. Постраждала і репутація росіян – їхня дружелюбність впала в очах респондентів на десятки пунктів. Водночас іноземці майже не мають бажання відвідати Росію найближчим часом.
Саймон Анхольт, засновник ідеї національного брендингу, вважає, що обвал бренду Росії стався виключно через початок військового конфлікту з Україною:
«Оскільки імідж Росії впав на рекордний 31 пункт в Індексі національних брендів 2022 року, це ще одне свідчення того, що людство просто не зазнає конфліктів у ХХ столітті. Крах такого масштабу в національному становищі країни підірве здатність торгувати та взаємодіяти з міжнародною спільнотою всіх її компаній, її уряду та, насамперед, її людей. Це буде ефективніше, ніж будь-які економічні санкції протягом багатьох років, навіть не багатьох поколінь».
Чому Великобританія вперше вилетіла з п'ятірки найкращих брендів
Хоча Великобританія постійно входить до першої десятки рейтингу національного брендингу, вперше в історії королівство випало з першої п'ятірки. Великобританія має гарну репутацію в індексах культури, імміграції та інвестицій і особливо позитивно оцінюється щодо сучасної культури, науки та технологій та освітньої кваліфікації. Також опитані високо оцінили товари із Великобританії, країна отримала високий бал за категорією «експорт».
Низькі оцінки Сполучене Королівство отримало в індексах «Люди» та «Влада» за малогостинний характер свого народу та відсутність компетентного та чесного уряду. Принаймні так порахувала більшість учасників дослідження у 2022 році.
Згадуваність країн у світових новинах
Додатковий критерій, який увійшов до оцінки бренду країни у 2022 році – згадуваність держави у світових новинах. Передбачувано до трійки країн, що найбільш згадуються, увійшли Росія, Україна та США:
80% опитаних зазначили, що обізнані про події у Росії
79% опитаних обізнані про події в Україні
76% опитаних обізнані про події у США
Цікаво також, як читачі/слухачі новин оцінюють своє ставлення до згаданих держав. Нова Зеландія стала країною, новини якої більшість опитаних приймають прихильно, а ось новини про Росію отримали найнижчий відсоток схвалення серед респондентів. Ставлення безпосередньо пов'язане з кількістю позитивних/негативних новин, що надходять про ту чи іншу країну.
Експерти International Investment додають, що з колишнього СРСР у рейтингу брендів беруть участь лише 2 країни окрім Прибалтики – Росія та Україна. З зрозумілих причин обидві перебувають у нижній частині рейтингу. Варто зазначити, що на пострадянському просторі останніми роками Грузія піднімається на вершини багатьох рейтингів, зокрема за критеріями, що становлять індекс національного брендингу. Ось деякі приклади:
- У 2022 році Грузія посіла друге місце у світі з безпеки для жінок за рейтингом ОЕСР.
- Грузія посіла перше місце в рейтингу особистих та економічних свобод 2022 року серед країн СНД, а на світовому рівні вона знаходиться на 40 місці, випереджаючи Чорногорію, Грецію, Ізраїль та інші 122 держави.
- За останніми даними Ease of Doing Business Index, Грузія знаходиться на 7-му місці в рейтингу легкості ведення бізнесу серед 190 країн світу.
-У липні 2022 року Грузія увійшла до десятки найбезпечніших країн Азії, набравши 74,75 балів зі 100.
Тенденції 2022 року показують, що Грузія й надалі тримає курс на розвиток цих сфер, що робить країну стабільною у хвилини кризи та безпечною з погляду вкладень капіталу.
Інші актуальні рейтинги:
Кому належить бренд "Зоря"? Бренд ZARA: походження
На сьогоднішній день компанія "Зоря" відома практично кожній людині.Торговельна мережа пропонує великий вибір продукції для своїх клієнтів і може похвалитися доступною ціновою політикою. Компанія швидко та легко відповідає на запити покупців. Не дивно, що гарний одяг користується настільки великою популярністю серед середньостатистичних громадян. "Зоря" – бренд якої країни? Хто є його фундатором? Яка історія створення? На ці та інші питання компанії "Зоря" можна знайти відповіді в даній статті. Під модним іспанським брендом виробляється одяг для чоловіків, жінок та дітей. Крім того, випускаються такі товари, як взуття, аксесуари, білизна та парфумерія.
Декілька слів про засновника
Найбільша компанія, яка переймається своїми клієнтами і в той же час встигає стежити за модними тенденціями, - це "Зоря". Чий бренд, хто стоїть біля його джерел? Це питання цікавить багатьох модників. Амансіо Ортега Гаона є засновником мережі. Він народився в маленькому іспанському містечку та провів своє дитинство у злиднях. Коли хлопчику виповнилося 14 років, він разом із сім'єю переїхав до провінції Галісія. Там влаштувався працювати підмайстром до одного італійському модельєру. 1972 року, будучи тридцятисемирічним чоловіком, Амансіо Ортега відкрив власну трикотажну фабрику.
"Зоря". Початок
Історія бренду "Зоря" почалася 1975 року. Саме тоді Амансіо Ортега разом із своєю першою дружиною Росалією Мерою відкрив власний невеликий магазин. Він був на центральній вулиці Ла-Коруньї. Майбутній магнат індустрії мод хотів назвати свій магазин Zorba, оскільки його улюбленим фільмом був Грек Зорба. Але виникли проблеми з реєстрацією і Амансіо довелося змінити назву на ZARA.
Неймовірно успішні ідеї іспанського бізнесмена
Гаона випередив китайців і першим збагнув, що виробляти копії найкращих речей від всесвітньо відомих кутюр'є - це хороший і найбільш прибутковий бізнес. Тим більше, що такий одяг буде коштувати набагато дешевше. низькою ціною. Концепція Амансіо виявилася дуже успішною. божевільною швидкістю почали відкриватися торгові точки у всіх куточках Іспанії. У 1980-х роках до команди Ортега приєднався Хосе Марія Кастеллано. Inditex.
Прискорення виробництва
Після набуття популярності в Іспанії протягом десяти років бренд "Зоря" почав з'являтися і на міжнародному ринку. У 1988 році був відкритий перший магазин за кордоном. повільно, нові моделі виходили лише двічі-тричі на рік. технологіям, зміг вирішити цю проблему. Їм була створена унікальна та інноваційна модель виготовлення та розповсюдження виробів.
Команда дизайнерів
Бренд "Зоря" широко відомий у всьому світі.Адже для швидкого та якісного виробництва виробів керівники компанії в компанії вирішили найняти не одного дизайнера, а цілу внутрішню команду стилістів, у складі якої вже наприкінці 1990-х років працювали понад дві сотні людей. Вони працювали, взявши за основу колекції модного популярного одягу. Крім того, модельєри працювали над розробкою власного стилю компанії. Заданий курс давав можливість швидко реагувати на нові споживчі запити та появу останніх модних трендів. Модернізація виробництва та процедур інвентаризації, нові комп'ютерні програми обліку товару, а також висококваліфіковані дизайнери вберегли компанію ZARA від будь-яких втрат та накопичення великої кількості зворотного одягу на складах.
Нові ринки
Сьогодні молодь дуже любить та цінує вироби від компанії "Зоря" (країна бренду - Іспанія). Але ця торгова мережа змогла здобути хорошу репутацію на міжнародних ринках лише 2000 року. У 90-х Inditex поступово заповнював прилавки США, Мексики, Греції, Бельгії, Швеції, Мальти та Кіпру. Наприкінці ХХ століття компанія почала постачати свою продукцію також до Ізраїлю, Туреччини, Аргентини, Великобританії, Венесуели та Японії. Але найбільш сприятливим для ZARA став ринок Франції. Тут швидко відкривалися нові торгові точки, які розташувалися у містах країни. На початку XX століття компанія вийшла на ринки Німеччини, Голландії, Польщі, України та інших країн Східної Європи.
Продукція
Бренд "Зоря", походження якого пов'язане з безліччю цікавих фактів, виробляє модний чоловічий, жіночий та дитячий одяг. Крім цього, компанія випускає лінію взуття, косметики, аксесуарів та парфумів.Головне для дизайнерів ZARA – сфокусувати всю увагу на модних уподобаннях та вимогах своїх клієнтів. Для компанії важливо задовольнити потреби покупця, а не просувати нові моделі через покази чи інші способи впливу, які традиційні для фешн-індустрії.
Плюси "Зоря"
Торгова мережа ZARA пропонує своїм покупцям досить широкий асортимент продукції на відміну від будь-яких інших компаній в індустрії моди. Даною фірмою виробляється приблизно одинадцять тисяч різноманітних товарів на рік, тоді як конкуренти випускають лише дві-чотири тисячі. Компанії вистачає всього одного місяця для виведення у продаж виробу зі стадії розробки і потрібно лише два тижні, щоб внести зміни в дизайн товару, що вже випускається. "Зоря" швидко та легко відповідає на актуальні запити покупців завдяки прискореному процесу виробництва. Якщо якась модель не має попиту, то вона негайно знімається з продажу. Більше того, всі замовлення на її виробництво скасовуються, а компанія миттєво запускає вироби із новим дизайном. Примітно, що будь-який товар не знаходиться у магазинах більше одного місяця. З цієї причини покупці намагаються якнайчастіше відвідувати торгові точки бренду ZARA.
Можливості виробництва компанії
"Зоря" – бренд одягу, який є вертикально інтегрованою мережею роздрібної торгівлі. Компанія відрізняється від аналогічних розповсюджувачів тим, що сама керує дизайном, виготовленням та торгівлею своєї продукції. Більшість виробництва товарів перебуває під контролем ZARA. Половина товарів виготовляється в Іспанії, 26% – в інших європейських країнах, 24% – в Азії та Африці. Конкуренти компанії виробляють свої товари країнах Азії.Але ZARA займається виробництвом наймодніших моделей лише на власних фабриках, які розташовані в Іспанії та Португалії. Саме в цих країнах праця найманих робітників оплачується набагато дешевше, ніж у решті Західної Європи. Торгова мережа "Зоря" виносить своє виробництво до Азії та Туреччини тільки для виготовлення таких товарів як стандартні майки та футболки, оскільки вони знаходяться на полицях магазинів досить довго.
Життя Амансіо Ортега, творця ZARA
Амансіо Ортега вважається найзаможнішим бізнесменом Іспанії. Він - та людина, кому належить бренд "Зоря". Зараз Амансіо посідає четверте місце у рейтингу найбагатших людей планети. Його капітал налічує шістдесят чотири мільярди доларів. Коли справи корпорації Inditex йшли чудово, а "Зоря" навіть випередила доходи свого головного конкурента H&M, у засновника компанії почалися сімейні проблеми. Амансіо Ортега зі своєю першою дружиною Росалією Мера разом пережили найважчі моменти становлення свого бізнесу. У них народилося двоє дітей – дочка Сандра та син Маркос, який мав важку форму інвалідності. У 1985 році подружжя офіційно розірвало свої відносини. Після розлучення 7% акцій Inditex перейшло до Росалії, яка померла в 2013 році, а її статки успадкувала дочка Сандра Ортега Мера. Амансіо одружився вдруге зі своєю помічницею Флорес Перес Маркоте. Вони й сьогодні живуть душею. Вони мають доньку Марту, яка працює в компанії Амансіо. Декілька років тому Ортега, будучи у 78-річному віці, пішов з посади голови Inditex. Він передав кермо влади молодим і заповзятливим людям.Наразі Амансіо веде досить замкнутий спосіб життя та не спілкується з журналістами.
Миттєва мода компанії "Зоря"
Бренд "Зоря" входить до складу корпорації Inditex. У цій же групі знаходяться такі відомі у всьому світі бренди, як Bershka, Massimo Dutti, Uterque, Stradivarius, Oysho і Pull&Bear. Одяг ZARA – це сукупність дизайнерського підходу та демократичних цін. Зараз одяг цього бренду є найбільш продаваним у всьому світі. Нові лінійки одягу надходять у продаж із блискавичною швидкістю, а їх оновлення відбувається досить часто. Понад чотириста дизайнерів працюють над створенням нових моделей. Такий підхід сам автор ZARA назвав «миттєвою модою». Одяг не затримується на полицях магазинів, якщо не має попиту. Її швидко знімають із виробництва та створюють нову. На сьогоднішній день у сімдесяти семи країнах світу відкрито 1600 магазинів ZARA.